About

    Marisca Duikersloot

Cum Laude afgestudeerd aan de Kunstacademie Haarlem 2019.

Werken in het bedrijfsleven – dat past bij me. De hoge werkdruk, strakke deadlines en soms het onmogelijke nastreven. Maar ben ik alleen nog maar bezig met excelsheets, dan knelt het kantoorleven te veel. Dan wil ik de wereld in, iets meemaken en kunst bekijken. Op reis kijk ik goed om me heen en ga ik vaak naar musea. Dan begint het nadenken over de wereld waarin we leven, aan de hand van vragen als: Wat gebeurt er om me heen? Waar denk ik vaak aan, hoe neem ik waar? Waar vind ik antwoorden?  

Kunst kan me zo diep raken en nieuwe inzichten geven, zo komt het dat ik zelf ook iets wil maken dat mensen raakt. 

Ik ben opgegroeid op een woonboot in Amsterdam. Ik hield van de vrijheid. We aten zoveel mogelijk buiten, we hadden kleine bootjes om mee te varen en zomers sliepen we op het warme dek, met uitzicht op uniforme flats met maar één of twee ramen, drie misschien. Hoe zou het zijn om daar te wonen, vroeg ik me af, heb je daar vandaan beperkter contact met de buitenwereld? 

Het werkproces van een schilderij

Voor een nieuw schilderij zoek ik eerst in mijn archief naar foto’s die ik in grote steden heb gemaakt. Daarvan maak ik een selectie die ik gebruik als uitgangspunt. Ik raak bij de opzet van een schilderij in een flow, denk weinig na en ik kan me helemaal overgeven aan het creatieve proces 

Ik begin met acrylverf en ga verder met olieverf op waterbasis. Ik stap steeds weer naar achteren, kijk en kijk opnieuw. De olieverf blijft heel lang nat, ik kan het wegpoetsen of wegspuiten met water. Door te ‘plenzen met water’ vormt zich een nieuw beeld. Daar weer overheen schilderen geeft vaak een prachtig effect. Uiteindelijk moeten mijn schilderijen juist niet perfect kloppen, geen heldere structuur hebben en zich in het midden van nergens bevinden. Het gaat om de sfeer. Schilderijen die het ongecontroleerde in zich hebben, zijn het spannendste. 

Door alles wat concreet is ook weer weg te vagen, laat ik ruimte aan de verbeelding. Donkere kleuren staan voor het duistere van niet weten wie er woont of wat daar gebeurt of is gebeurd, voor verlatenheid en eenzaamheid. Lichte kleuren suggereren vrijheid en verbondenheid. 

Het werkproces van mixed-media

Ook voor de mixed-media werken maak ik uitsluitend gebruik van mijn eigen foto archief. Ik bewerk de foto’s en transfer ze op hout. Daarna beschilder ik de foto met acryl verf.  Ik fixeer de werken met wax.

k ben geen activist; ik wil geen statement maken met mijn kunst en laat toeschouwers ruimte voor hun eigen gedachtes en gevoelens.  

Maar misschien dat mijn werk toch vragen oproept: Bepalen verlatenheid, eenzaamheid en anonimiteit de wereld waar we naartoe gaan?